پرده هوا چه ویژگی هایی دارد؟

مطالبی در مورد بانوان

پرده هوا چه ویژگی هایی دارد؟

۲ بازديد
پرده هوا چیست و چه کاربردی دارد؟ پرده هوا اصولاً به دستگاهی گفته می شود که به وسیله دمیدن هوا با سرعت بالا درزمانی که درب ورودی باز است برای جدا کردن دو فضا از یکدیگر به لحاظ دمایی مورداستفاده قرار می گیرد. درواقع این دستگاه به یک فن هوا دهی قدرتمند مجهز می باشد که به وسیله آن، جریان پر فشار هوا را برای پرتاب به سمت زمین ایجاد می کند و هوایی مطبوع را برای افراد ایجاد می نماید. همچنین لازم به ذکر است که عموماً رایج ترین کاربرد آن به صورت یک فن دمنده رو به پایین است که بالای درب ورودی یک ساختمان نصب می شود.

ویژگی های پرده هوا 

به طورکلی هوای خروجی از دستگاه پرده هوا به علت داشتن وزن و سرعت زیاد، دارای انرژی بوده به طوری که در دهانه ورودی یک پرده نامرئی از هوا، مابین دو فضای داخل و خارج ایجاد می گردد. جالب است بدانید که پرده هوا در حقیقت جریانی از هواست که دو منطقه سرد و گرم را از هم جدا می کند؛ بنابراین استفاده از چنین مکانیسمی در جهت ذخیره سازی انرژی صفحه ی هوا، هزینه های گرم سازی و سردسازی را تا بالای ۸۰ درصد کاهش می دهد درحالی که هوای داخل را نگه می دارد و آسایش و راحتی برای افراد به وجود می آورد.

پردۀ هوا از دو جزء اصلی جهت ایجاد جریان هوا ساخته شده است که شامل جزء دمنده و جزء مکنده می شود؛ البته ذکر این نکته لازم می باشد که در برخی از طراحی ها از این دستگاه دیگر نیازی به جزء مکنده نبوده و طراحی پرده فقط با یک جزء دمنده صورت می گیرد.

  • جزء دمنده

همان طور که گفته شد، پردۀ هوا، به منظور جداسازی دو فضا از یکدیگر مورداستفاده قرار می گیرد؛ که این کار با استفاده از یک دستگاه دمنده امکان پذیر می شود. به این شکل که دستگاه دمنده معمولاً در بالای درب نصب شده و زمانی که شروع به کار می کند، جریان هوا را به صورت عمودی و به سمت پایین هدایت می نماید. درنتیجه همین جریان هوا، سبب جداسازی فضا در دو طرف در می گردد.

  • جزء مکنده

معمولاً این بخش از دستگاه در پایین دستگاه دمنده نصب شده و هوای جریان یافته از دستگاه دمنده را به سمت خود هدایت می کند. به گونه ای که جریان هوا با سرعت و تداوم بیشتری بین دو دستگاه دمنده و مکنده برقرار می شود.

همچنین به طورکلی سه مسیر برای حرکت و تخلیه هوا از طریق دستگاه پرده هوا به محل موردنظر وجود دارد که شامل:

  • تخلیه هوا به صورت افقی از بالا به پائین
  • تخلیه هوا به صورت افقی از پائین به بالا
  • تخلیه هوا به صورت عمودی ازیک طرف به طرف دیگر

به طورکلی دستگاه های پرده هوا در چهار مدل با توجه به کاربردشان تقسیم می شوند، درواقع هرکدام از انواع پرده هوا، همان طور که از نام آن ها مشخص است، مناسب مکان و شرایط به خصوصی می باشند؛ بنابراین در این بخش از مقاله پرشین سازه به معرفی انواع پرده هوا می پردازیم که به شرح زیر می باشد:

۱. پرده هوای اداری و تجاری

به طورکلی این نوع از پرده های هوا همان طور که از نامشان پیداست مناسب استفاده در مکان های اداری و تجاری می باشد. جالب است بدانید نوع اداری و تجاری از این دستگاه ها از نوع لوکس بوده چراکه به دلیل قرارگیری در فضای داخلی شکل ظاهری دستگاه از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود بنابراین مناسب برای نصب در داخل رستوران ها، هتل ها و فروشگاه های تجاری می باشد. همچنین این مدل از پرده های هوا قابلیت و امکان نصب کوئل و هیترهای حرارتی برای ایجاد هوای گرم در فصول سرد سال را نیز دارند.

پرده هوا

۲. پرده هوای صنعتی

این سری از پرده های هوا در ساختمان ها و کارخانه جات صنعتی که از متراژ بالایی برخوردار می باشد مورداستفاده قرار می گیرند و معمولاً در ورودی ساختمان که از ارتفاع بیشتری برخوردار است نصب می شوند. پرده هوا صنعتی با توجه به فاکتورهای مشخصی از قبیل قدرت فشار باد، میزان اختلاف دمای دو محیط، ارتفاع در و با توجه به شرایط و موقعیت نصب توسط شرکت های سازنده به طور اختصاصی طراحی و ساخته می شود. همچنین لازم به ذکر است که به دلیل استفاده از فن هایی با قدرت هوادهی بالاتر میزان مصرف انرژی پرده هوای صنعتی نسبت به مدل های اداری و تجاری بیشتر است.

۳. پرده هوای گرمایشی

جالب است بدانید که یک پرده هوایی می تواند مجهز به سیستم های گرمایش با کویل های آب گرم، بخار و الکتریکی باشند؛ که معمولاً به این نوع از دستگاه ها پرده هوای گرمایشی میگویند. همچنین در استفاده از این نوع دستگاه ها باید در نظر داشته باشید که نباید از این دستگاه ها انتظار گرمایش برای فضاهای داخلی و سالن ها را داشت، اما به طورکلی پرده هوای گرمایشی قابلیت ایجاد اختلاف حرارت در حدود ۱۵ درجه سانتی گراد را دارند.


پرده های هوا می توانند دستگاه های کارایی به شمار آیند چراکه اغلب در مکان های به کار می روند که در آن درها برای مقاصد عملیاتی باید باز بماند؛ که ازجمله آن ها می توان به اسکله های بارگیری و ورودی های خودرو اشاره نمود. همچنین همان طور که می دانید هوا نوعی عایق حرارتی است بنابراین در مکان هایی که دارای درب اتوماتیک و با رفت وآمد زیاد می باشند می توان برای جلوگیری از هدر رفت گرما از آن ها استفاده کرد. جالب است بدانید که دستگاه های پرده هوا می توانند فضایی به ضخامت سه تا پنج سانتیمتری در جلوی درب رفت وآمد ایجاد نماید که عایق خوبی در برابر نفوذ گرما و یا سرما می باشد.

همچنین مکان های کاربردی برای نصب این دستگاه شامل:

  • کارخانه های مواد غذایی و تولیدکننده فراورده های لبنی، پروتئینی، داروئی
  • رستوران ها و آشپزخانه های بزرگ در سطح شهر، کترینگ ها
  • بیمارستان ها
  • لابی هتل ها و فرودگاه ها
  • فروشگاه های زنجیره ای، فروشگاه های مواد غذایی، مراکز خرید
  • سردخانه ها و مکان های نگهداری مواد، گرمخانه ها
  • ساختمان های اداری، بانک ها، موزه ها



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.